Jak działa filtr cząstek stałych
Filtr cząstek stałych, nazywany popularnie dfp łódź, montowany jest w silnika diesla. Jego rolą jest oczyścić spaliny wydostające się z samochodu z niedopalonych cząstek zanieczyszczeń zanim przedostaną się do środowiska. Dpf miał sprawić, że silniki wysokoprężne nie będą tak bardzo zagrażać środowisku naturalnemu.
Wielu kierowców unika kupowania jednostek napędowych wyposażonych w dpf, bo naprawa dpf łódź jest droga i skomplikowana. Filtr cząstek stałych bywa też przez kierowców wycinany z samochodu. To bez wątpienia działanie nielegalne i w trakcie przeglądu samochodowego, jeżeli już zostanie wykryte, może doprowadzić do wycofania samochodu z ruchu. Dpf funkcjonuje jak dodatkowy filtr, czy katalizator spalin. Większe cząstki zanieczyszczeń osadzają się na nim i nie przedostają do środowiska. Później, w procesie regeneracji, jest czyszczony i nadaje się do ponownego użytku. O tym, że konieczna jest regeneracja filtra cząstek stałych informuje komputer samochodu. Na stacyjce zapala się kontrolka check engine a podczas podłączenia samochodu do komputera diagnostycznej pojawia się kod błędu odpowiadający zapchanemu filtrowi. W większości aut pierwsze symptomy ukazują się po przejechaniu 100 tyś. kilometrów albo wręcz więcej. Natomiast zdarza się, w niektórych modelach, że filtr zapchany jest znacznie częściej. Jazda z zapchanym filtrem sprawia wyższe spalanie i spadek mocy silnika. Choćby niektórzy kierowcy niesłusznie uważają, że dpf sam w sobie obniża moc. A dodatkowo awaria może się pogłębiać, co później kierowca odczuje podczas płacenia za naprawę.
Zobacz: naprawa dpf łódź.